Lär dig skillnaden mellan HVO och HVO
På bara några år har det förnybara bränslet HVO gått från att vara en uppstickare på drivmedelsmarknaden till att bli ett etablerat dieselalternativ för främst företag men även privatpersoner som vill köra förnybart. Men vad är skillnaden mellan HVO100 och de andra varianterna? Här reder vi ut bakgrunden till de olika benämningarna.
Låt oss ta det från början. Förkortningen HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och är ett förnybart bränsle som till en början producerades helt på vegetabiliska oljor men idag är sätt att återanvända restprodukter och annat avfall. Bränslets kemiska sammansättning liknar konventionell diesel och kan därför rakt av fungera som dieselalternativ.
Den stora fördelen är förstås att HVO bidrar till en betydande reduktion av koldioxidutsläppen – upp till 90 % om man ser till hela livscykeln. Och till skillnad från andra förnybara bränslen (exempelvis RME) håller det samma höga prestanda som konventionell diesel, med samma driftsäkerhet, god lagringsstabilitet och mindre sotbildning.
Med andra ord finns goda anledningar att välja just HVO för den som vill tanka förnybart. Men valmöjligheterna tar inte slut där. Kanske har du stött på benämningarna HVO100, HVO97 eller diesel XTL i tankningssammanhang? Egentligen är det bara olika produktnamn på i huvudsak två olika varianter, och skillnaden däremellan är inte särskilt stor.
De två HVO-varianterna
Som namnet avslöjar består HVO100 av 100 % förnybara råvaror. Tankar du HVO100 tankar du alltså ett helt förnybart drivmedel. Idag är Neste den största leverantören av HVO100 i Sverige, vilket också är vad vi erbjuder på våra Qstarstationer.
Till en början var HVO100 det enda alternativet, men allt eftersom nivåerna i reduktionsplikten eskalerat har också behovet av en produkt med hög koldioxidreduktion uppstått som komplement till den vanliga, låginblandade dieseln. Det öppnade upp för en HVO-variant som kunde ingå i reduktionsplikten. En produkt som har ett upp till 98 % förnybart innehåll, blandat med en liten del fossilt, kan på grund av dess sammansättning nämligen räknas till gruppen reduktionspliktiga drivmedel och därmed erjudas till ett mer attraktivt pris.
Marknadens svar på detta blev HVO97 – ett upp till 97 % förnybart drivmedel som med sin entré gjort HVO till en valmöjlighet för fler, vilket har satt fart på den förnybara marknaden. Produkten går under att antal olika benämningar hos olika aktörer men är i sak detsamma. Hos oss på Qstar kallas det helt enkelt för HVO.
En flytande valmöjlighet
Beroende på syftet med att köra förnybart är förstås HVO100 det bästa du kan tanka för att reducera koldioxidutsläppen. Men med HVO97 kan du fortfarande göra ett riktigt bra val på lägre budget. Produkterna har i princip samma tekniska egenskaper och besitter båda den stora fördelen i att vara blandningsbart med fossil diesel. Du kan alltså tanka och blanda HVO100, HVO97 och konventionell diesel efter egen förmåga, så länge ditt fordon har rätt förutsättningar.
Så vad behöver du veta för att kunna tanka HVO? Har du ett fordon som drivs med diesel finns i huvudsak en sak du behöver ta reda på: om fordonet är godkänt för att köra på bränsle som uppfyller HVO-standarden SS-EN 15940. Är den godkänd har du fritt fram att göra ett medvetet val nästa gång du ska fylla på.
Har du fler frågor om HVO?
Kontakta oss! Vi guidar dig gärna genom bränsleval och andra funderingar.